Monday, October 28, 2013

Akibat Terlebih Baca Novel-Novel Cinta Islamik.


Pewit!

Kasi bunga-bunga sikit..

Celup nama Tuhan sikit..

Kan mudah nak dapat bakal-bakal imam-makmum ku.


Pertama dan terakhir aku post benda-benda geli macam ni. Aku tak nak cara lansung pasal kawin. Benda mudah; kalau tak rasa nak kawin dalam masa terdekat, tak payah nak bising-bising. Tak usah sembang pasal member-member hantar kad timbun-timbun. Tak usah nak cerita orang keliling tanya bila kau nak kawin. Tak usah lansung, lansung... tulis perkataan K.A.H.W.I.N.

Jadi, tak adalah rasa gatal atau gedik nak kawin atau syok sendiri kekal bujang bila tengok member-member kawin.

Stay bujang macam budak kecik. Deh..?




Tuesday, October 22, 2013

Jika kau meluat, menyampah, loya,

dan rasa nak maki-maki orang-orang sekeliling kau

yang bermentaliti bengal, hamba material,

pencantas liberal, pembela melayu,

pencinta plastik bermodal redha tuhan.

maka, selamat menonton ini: Little Miss Sunshine

"Do what you love..

...and fuck the rest."



Saturday, October 19, 2013

Filem-filem Weerasethakul


Dua filem sudah aku selesai tonton dari pengarah yang sama; Apichatpong Weerasethakul.

Uncle Bonmee Who Can Recall His Pass Life merupakan sebuah filem hantu yang tenang dan sejuk. Jarang rasanya, filem-filem hantu yang digambarkan sebegini rupa. Mengisahkan tentang perjalanan hidup Uncle Bonemee yang hampir menuju kematian.

Gaya penceritaannya mengingatkan aku kepada suatu rasa yang damai dan selesa semasa menonton filem-filem animasi Miyazaki. Tidaklah ada persamaan yang menonjol dan ketara dari kedua-duanya. Miyazaki,pada filemnya, sentiasa mengenengahkan kesederhanaan cerita; tiada watak jahat, dengan dialog-dialog yang riang dan memujuk, juga pemaparan latar tempat yang terang dan bernostalgia.

Bagi Uncle Bonmee pula, yang membikin aku 'kedinginan' adalah kesan ceritanya. Dan, antara yang benar-benar menggoda aku adalah hantu-hantunya yang unik, malah boleh diajak bersembang.

Bersembang pula tentang 'syurga'.

Syndromes and a Century pula lebih mudah; sekitar kenangan-kenangan si pengarah yang sempat membesar di persekitaran hospital tempat emak dan ayahnya berkerja. Dipaparkan dua latar tempat yang berbeza - pertembungan kota dan desa - dengan inti cerita yang hampir sama.   

Dari kedua-duanya, dapat dibaca corak Weerasethakul menangani penceritaan dengan lembut dan mendatar. Tiada lansung unsur kekerasan watak, sikap atau kesan latar persekitaran. Di tangannya, setiap yang berjalan di atas dunia hanyalah kesederhanaan dan kedamaian. Manusia-manusianya percaya akan pembalasan hukum karma, dan tak sedikit yang menyesalkan 'kejahatan' lalu.

Barangkali, setelah penat dikejut oleh realisme yang keras dan menyentapkan dari filem-filem seperti The Treeless Mountain, Milyang, filem-filem Kim Ki Duk, Pepermint Candy, At The End of Daybreak dan sebagainya, maka kedua-dua filem Weerasethakul ini adalah pendingin suasana dan jiwa aku. Memberi suatu pengharapan dan daya hidup yang segar.

Timbul kesedaran baru dari aku, bahawa filem-filem art house tidaklah semestinya sebuah pemaparan realiti atau mimpi yang sulit, kompleks dan tak terhuraikan. Di sebaliknya, masih terdapat salji-salji kecil yang menenangkan dan berjatuhan indah atas taman-taman seni.

Demikianlah yang ingin diertikan oleh pengarah Thailand yang istimewa ini.



  

Thursday, October 10, 2013

Ali Zoua: Prince of the Streets


Sebuah pulau dengan dua matahari.


Itulah taman impian seorang gelandang kecil Moroko yang bercita-cita untuk menjadi pelayar. Namanya, 'Ali Zoua.'

Pertama kali aku tonton filem ini tahun 2009 dulu. Tentu sekali ketika itu aku masih budak dan hingus dalam membaca filem. Cuma, ada sesuatu yang lain dari filem ini, yang cepat mengingatkan aku kepada chanel Astro Kirana dan filem-filemnya. Astro Kirana tidak lama tempoh hayatnya. Namun filem-filem yang ditayang adalah di luar kebiasaan filem-filem komersial. Dan entah macam-mana, filem-filem ini lekas memikat aku. Sesuatu yang istimewa dan mengesankan.

Maka bermula dari filem Ali Zoua inilah, aku mula mencari apa yang mudah disebut sebagai 'kesan cerita' dari sesuatu filem yang berunsur realisme dan mengetengah kuasa visual lebih dari dialog. Bukanlah mahu terasa unik atau sombong dengan sengaja. Mulanya, adalah rasa itu. Namun lebih banyak aku tonton pelbagai genre filem, wujud nada respect terhadap genre yang lain selain 'art house' atau 'new wave film'.

Kuasa utama filem tentu sekali 'entertainment'. Baik filem-filem komersial atau indie, mereka berhak menawarkan gaya tersendiri. Dan para penonton juga berhak memilih untuk suka atau tidak dengan sesuatu filem itu, tapi bukan dengan mengeji dan merendah-rendah tanpa tentu arah.

Aku sangat berterima kasih kepada Ali Zoua, dengan pengenalannya kepada sebuah pengalaman yang kaya, rencam dan istimewa dari seni wayang.

Wednesday, October 9, 2013

Lemon Tree


Lemon Tree adalah sebuah hasil tangan seorang pengarah Israel, Eran Riklis. Filem propaganda? Bagi aku tidak. Adalah sedikit adegan-adegan kecil, tapi mungkin lebih untuk melihat sisi pandang watak. Kalau propaganda sekalipun, masih tetap dapat mengkayakan sudut pandang kita.

Dan, Eran Riklis, aku suka cara dia menawarkan tema yang tegang dan kompleks ini dengan santun, bermoral, dan berupaya menawarkan dua sisi budaya yang bertentangan dengan plot yang mudah dan terjalin kemas tentunya.

Tidaklah aneh, kerana filem ini based on true events.

Salma, seorang wanita Palestin separuh usia - yang masih jelita - sangat mencintai ladang lemonnya. Anak-anaknya sudah  mempunyai kehidupan lain. Suaminya lama mati. Ia wanita sunyi. Dan ladang kecil inilah yang meneduhi separuh bagian jiwanya.

Juga lolongan serigala.

Sehinggalah suatu ketika, seorang menteri pertahanan Israel baru saja berpidah rumah, dan kebetulan rumah barunya itu bersempadan dengan ladang Salma.

Menteri pertahanan.

Dan ladang lemon Salma yang rendang itu tentu sekali mencurigakannya.

Atas alasan keselamatan, Salma diberi surat perintah. Ladangnya akan ditebang.

Maka, bermulalah perjuangan Salma yang kecil, tua dan tidak penting itu melawan kuasawan Israel yang mega besar dan serba-serbi mewah.

Apakah filem ini semudah pandangan normal kita; bahawa Israel sentiasa jahat dan Palestin sering dianiaya?

Sekurang-kurangnya, dalam filem ini, wanita adalah 'si pemenang.'

Dan jus lemon sangat sedap dan memikat orang.

Empat dari lima bintang.