Tuesday, June 11, 2013

Senarai Main Kekal Abadi



Sampai bila-bila, sampai ke hari tuaku, John Denver tetap ikon yang sempurna untuk sebuah kesederhanaan dan keredupan hidup.



Jika Justin Bubur ada 30 lagu paling hit pecah dunia, maka tak satu pun darinya yang dapat menyamai walau satu baris lagu Bee Gees tiga beradik ini. Baru satu ini, belum senarai lagi berpuluh-puluh lagi lagu mereka yang tak lapuk dikunyah waktu.

Oh ya, kumpulan nasyid perlu belajar seni vocal harmony dengan legend-legend ini. Jangan ada lagi yang menyanyi sekadar keluar nafas macam terlekat tulang.




Ya. Pak cik ini pendukung LGBT.




Kalau ada suara serak-serak kering yang paling indah dan menyentuh, maka Louis Amstrong ialah orangnya. Sambil menyanyi, sambil senyum lebar-lebar, sambil main saxaphone. Sejak kukecil lagi, ayah tak habis-habis ulang dengar lagu ini. Terkerlip rasa nostalgia jika mendengarnya.




Selesai lagu ini, mengucap balik.




Seorang gadis muda sedang mengemas kedai makannya sambil terhangguk-hangguk kepala mengikut rentak radionya yang terpasang kuat. Dalam diam-diam, matanya mengintai wajah manis seorang polis ronda yang sedang memesan makanan. Situasi ini bukan di California, melainkan ianya salah satu babak dalam filem 'Chunking Express'.



No comments: