Saturday, October 19, 2013

Filem-filem Weerasethakul


Dua filem sudah aku selesai tonton dari pengarah yang sama; Apichatpong Weerasethakul.

Uncle Bonmee Who Can Recall His Pass Life merupakan sebuah filem hantu yang tenang dan sejuk. Jarang rasanya, filem-filem hantu yang digambarkan sebegini rupa. Mengisahkan tentang perjalanan hidup Uncle Bonemee yang hampir menuju kematian.

Gaya penceritaannya mengingatkan aku kepada suatu rasa yang damai dan selesa semasa menonton filem-filem animasi Miyazaki. Tidaklah ada persamaan yang menonjol dan ketara dari kedua-duanya. Miyazaki,pada filemnya, sentiasa mengenengahkan kesederhanaan cerita; tiada watak jahat, dengan dialog-dialog yang riang dan memujuk, juga pemaparan latar tempat yang terang dan bernostalgia.

Bagi Uncle Bonmee pula, yang membikin aku 'kedinginan' adalah kesan ceritanya. Dan, antara yang benar-benar menggoda aku adalah hantu-hantunya yang unik, malah boleh diajak bersembang.

Bersembang pula tentang 'syurga'.

Syndromes and a Century pula lebih mudah; sekitar kenangan-kenangan si pengarah yang sempat membesar di persekitaran hospital tempat emak dan ayahnya berkerja. Dipaparkan dua latar tempat yang berbeza - pertembungan kota dan desa - dengan inti cerita yang hampir sama.   

Dari kedua-duanya, dapat dibaca corak Weerasethakul menangani penceritaan dengan lembut dan mendatar. Tiada lansung unsur kekerasan watak, sikap atau kesan latar persekitaran. Di tangannya, setiap yang berjalan di atas dunia hanyalah kesederhanaan dan kedamaian. Manusia-manusianya percaya akan pembalasan hukum karma, dan tak sedikit yang menyesalkan 'kejahatan' lalu.

Barangkali, setelah penat dikejut oleh realisme yang keras dan menyentapkan dari filem-filem seperti The Treeless Mountain, Milyang, filem-filem Kim Ki Duk, Pepermint Candy, At The End of Daybreak dan sebagainya, maka kedua-dua filem Weerasethakul ini adalah pendingin suasana dan jiwa aku. Memberi suatu pengharapan dan daya hidup yang segar.

Timbul kesedaran baru dari aku, bahawa filem-filem art house tidaklah semestinya sebuah pemaparan realiti atau mimpi yang sulit, kompleks dan tak terhuraikan. Di sebaliknya, masih terdapat salji-salji kecil yang menenangkan dan berjatuhan indah atas taman-taman seni.

Demikianlah yang ingin diertikan oleh pengarah Thailand yang istimewa ini.



  

No comments: