Thursday, January 2, 2014

Forrest Gump



Forrest Gump secara mudahnya, adalah kisah tentang dua pilihan jalan yang berbeza.

Pertamanya, jika kita berfikir secara mudah, ringkas, dan tidak terlalu jauh, maka kita akan bahagia dan selamat hingga ke akhir cerita. Kita dengar dan patuh cakap kerajaan, orang tua, atau agamawan-agamawan dari jabatan agama, nasib yang baik dan pelbagai pingat kecemerlangan akan menghinggap batang tubuh kita.

Sebaliknya, kalau kita punya jiwa memberontak, kompleks, kecenderungan ke arah kekirian, sikap suka memprotes, dan anti-establish, maka dalam filem ini, kita akan dihidangkan kegelapan dan kekecewaan hidup di masa depan. Malah, paling kejam, kita akan diserang AIDS!

Maka, secara halus, 'Forrest Gump' membisik pesan kepada kita: taat dan wala'lah kepada pemimpin dan kerajaan. Jangan banyak tanya. Jangan banyak fikir. Kerajaan tahu yang baik buat kita.

Untuk tip menonton filem ini, jangan berfikir cara yang sebegini. 'Forrest Gump' secara jujurnya, masih sebuah biografi-fiksyen yang cemerlang. Ia seperti dongeng hero rakyat versi moden.

Kadang-kadang, dalam membuat pilihan hidup, berjujurlah sepenuhnya kepada diri dan tidak terlalu fikirkan 'the other'; biarpun ia tidak popular dan kolot di mata sekeliling. Hidup, di tangan orang tertentu, adalah sesuatu yang mudah. Tak perlu pun berfalsafah yang bagai!

No comments: