Monday, May 13, 2013

Pepe Dan Pepus


Bukan aku yang bagi nama mereka sebenarnya. Dan, bukan juga aku tuan mereka asalnya. 

Bulan April tahun 2011, Syawal kebetulan terlihat dua ekor anak kucing yang masih tertutup matanya sedang diseksa oleh budak-budak arab. Syawal cepat-cepat menyelamatkan mereka sebelum keadaan bertambah buruk. Rumah aku ketika itu punya halaman belakang, jadi Syawal menumpangkan keduanya di situ. Katanya, untuk sementara sehingga mereka sudah besar dan pandai berdikari.

Bermula detik itulah, aku mula terlibat, dan secara perlahan-lahan mula mencintai kucing.

 Pepus. Peneroka yang yakin diri.

Pepe. Manja dan 'merimaskan'.

 Jelas, siapa kakak dan adiknya.

Ketika masih kecil benar. Masa ni aku tak tahu susu tak baik untuk kucing.


Mulanya aku terlibat secara tak lansung, memberi mereka makan pada waktu-waktu tertentu saja. Lama kelamaan timbul rasa ingin lebih menjaga, dan menjadikan mereka teman rapat. Dari halaman belakang, aku mula benarkan mereka masuk ke rumah. Dari ruang tamu, hinggalah masuk ke dalam bilik, habis tunggang langgang segala barang mereka kerjakan.Waktu aku tidur, waktu itulah mereka terloncat-loncat, main nyorok-nyorok dan kejar-mengejar dalam selimut tebal aku.

Pepe dan Pepus sangat liar. Kuku memang tak pernah disimpan. Dan jangan haraplah boleh pegang atau mengangkat mereka lebih dari 10 saat. Barangkali mungkin kerana benih asal mereka dari kucing gelandangan. 

Ada perbezaan ketara di antara kucing gelandangan Mesir dan Malaysia. Kucing Mesir sangat terpisah dan terpencil dari dunia manusia. Mereka hanya berlegar-legar di sekitar tong sampah dan merebut makanan. Persaingan sangat ketat. Mereka liar, tidak pandai merayu dan bergeser-geser pada kaki manusia. Nampak kita datang dekat saja mereka sudah lari. 

Kawan aku pernah kata, betapa 'kejam' dan kerasnya orang Mesir dengan kucing hingga lansung terpisah 'hubungan' kedua-dua makhluk ini. Usahkan kucing, anjing di sini pun lintang pukang lari kalau ternampak manusia.   

 Antara gambar terakhir Pepe.Berbulan-bulan lamanya sebelum Pepe dapat menerima kehadiran Tamr di rumah.


Jodoh aku dan mereka tidak lama. Dalam bulan September, aku dan Syawal terpaksa ambil keputusan 'melepaskan' mereka. Pada ketika itu, aku sendiri tidak tertahan lagi dengan kerenah liar mereka. Sungguh, betul-betul sukar, apalagi dengan kehadiran Tamr yang sangat sukar dimengerti kedua-duanya.

Beberapa hari kemudian, Pepe kembali semula. Hanya seekor dia. Pepus tidak turut serta, barangkali memahami dirinya telah 'terbuang'.  Kami akhirnya terpaksa  menerima Pepe kembali. Beberapa siri masalah yang timbul dan berlanjutan, kali ini, dalam bulan November, Pepe kembali dilepaskan ke tempat yang lebih jauh.

Aku tidak tahu bagaimana nasibnya selepas itu.

Pertengahan tahun 2012, aku dapat tahu yang Pepus sudahpun mengandung dan melahirkan anak. Kawan aku beritahu, Pepus terkadang-kadang berkeliaran di kawasan rumahnya, malah sampai masuk ke dalam rumah. Beberapa kali aku cuba menjenguk Pepus, tapi tiada rezeki bertemunya.











No comments: