Thursday, May 9, 2013

Slow it Down!



Malam. Aku capai beberapa buah buku, masukkan ke dalam beg, keluar rumah, dan mula mengayuh basikal. Secara rawak aku memilih lagu dalam Pemain MP4, kebetulan ketika itulah aku terpasang lagu ini: Slow It Down.

Entah kenapa, lagu ini cepat menimbulkan suasana yang membara dan penuh daya hidup. Kayuhan aku mula melaju. Mood aku kini seperti seorang kembara pengayuh basikal yang hampir mencapai destinasi akhir. Setiap jalan yang aku redahi, setiap limpahan lampu neon yang menerang jingga, dan setiap angin malam yang menyapa, aku cepat merasakan kilau keindahan yang terang dan tak terhuraikan.

Kumula mengenali lagu ini ketika menonton siaran lansung Anugerah Ballon d'or bulan Januari lalu. Sebelum acara kemuncak pengumuman pemain terbaik tahun 2012, terdapat persembahan selingan dari penyanyi berasal Scotland ini. Sejak dari mula, ketika ia duduk bersilang kaki di atas kerusi tinggi sambil memetik gitar, segalanya tampak rancak dan lincah, juga penuh tenaga.

Kamera tertumpu kepada bintang-bintang bola. Tampak jelas wajah-wajah mereka berubah, dan  kekaguman mula menyilau dari mata mereka. Sampai saja part 'down, down, down', bingkai kamera mula bergerak laju dan rawak; menimbulkan kesan kemuncak dan tertinggi. Amy McDonald kini sesungguh hatinya mengeluarkan tenaga penghabisan untuk mengakhir persembahan hebat ini.

Bayangan Lionel Messi menggelecek bola dan menjaringkan gol-gol indah mula benderang dan bekerlipan dalam minda. Tiada apa lagi yang membatasi kepuasan aku. Dari khayalan bola, aku mula mencecah tujuan hidup yang tulen dan tinggi. Kayuhan aku kian melaju dan memuncak seiring kemuncaknya lagu yang mengispirasikan ini.

Sampai satu saat, secara tiba-tiba kurasakan kayuhan derasku tak lagi menambah kelajuan basikal. Semakin lama kurasa semakin perlahan. Aku lihat bawah.

Cis, rantai jatuh!

No comments: