Thursday, October 10, 2013

Ali Zoua: Prince of the Streets


Sebuah pulau dengan dua matahari.


Itulah taman impian seorang gelandang kecil Moroko yang bercita-cita untuk menjadi pelayar. Namanya, 'Ali Zoua.'

Pertama kali aku tonton filem ini tahun 2009 dulu. Tentu sekali ketika itu aku masih budak dan hingus dalam membaca filem. Cuma, ada sesuatu yang lain dari filem ini, yang cepat mengingatkan aku kepada chanel Astro Kirana dan filem-filemnya. Astro Kirana tidak lama tempoh hayatnya. Namun filem-filem yang ditayang adalah di luar kebiasaan filem-filem komersial. Dan entah macam-mana, filem-filem ini lekas memikat aku. Sesuatu yang istimewa dan mengesankan.

Maka bermula dari filem Ali Zoua inilah, aku mula mencari apa yang mudah disebut sebagai 'kesan cerita' dari sesuatu filem yang berunsur realisme dan mengetengah kuasa visual lebih dari dialog. Bukanlah mahu terasa unik atau sombong dengan sengaja. Mulanya, adalah rasa itu. Namun lebih banyak aku tonton pelbagai genre filem, wujud nada respect terhadap genre yang lain selain 'art house' atau 'new wave film'.

Kuasa utama filem tentu sekali 'entertainment'. Baik filem-filem komersial atau indie, mereka berhak menawarkan gaya tersendiri. Dan para penonton juga berhak memilih untuk suka atau tidak dengan sesuatu filem itu, tapi bukan dengan mengeji dan merendah-rendah tanpa tentu arah.

Aku sangat berterima kasih kepada Ali Zoua, dengan pengenalannya kepada sebuah pengalaman yang kaya, rencam dan istimewa dari seni wayang.

No comments: