Wednesday, October 9, 2013

Lemon Tree


Lemon Tree adalah sebuah hasil tangan seorang pengarah Israel, Eran Riklis. Filem propaganda? Bagi aku tidak. Adalah sedikit adegan-adegan kecil, tapi mungkin lebih untuk melihat sisi pandang watak. Kalau propaganda sekalipun, masih tetap dapat mengkayakan sudut pandang kita.

Dan, Eran Riklis, aku suka cara dia menawarkan tema yang tegang dan kompleks ini dengan santun, bermoral, dan berupaya menawarkan dua sisi budaya yang bertentangan dengan plot yang mudah dan terjalin kemas tentunya.

Tidaklah aneh, kerana filem ini based on true events.

Salma, seorang wanita Palestin separuh usia - yang masih jelita - sangat mencintai ladang lemonnya. Anak-anaknya sudah  mempunyai kehidupan lain. Suaminya lama mati. Ia wanita sunyi. Dan ladang kecil inilah yang meneduhi separuh bagian jiwanya.

Juga lolongan serigala.

Sehinggalah suatu ketika, seorang menteri pertahanan Israel baru saja berpidah rumah, dan kebetulan rumah barunya itu bersempadan dengan ladang Salma.

Menteri pertahanan.

Dan ladang lemon Salma yang rendang itu tentu sekali mencurigakannya.

Atas alasan keselamatan, Salma diberi surat perintah. Ladangnya akan ditebang.

Maka, bermulalah perjuangan Salma yang kecil, tua dan tidak penting itu melawan kuasawan Israel yang mega besar dan serba-serbi mewah.

Apakah filem ini semudah pandangan normal kita; bahawa Israel sentiasa jahat dan Palestin sering dianiaya?

Sekurang-kurangnya, dalam filem ini, wanita adalah 'si pemenang.'

Dan jus lemon sangat sedap dan memikat orang.

Empat dari lima bintang.

No comments: