Saturday, November 16, 2013

Catatan 11 Mac 2011

"Apakah sebenar-benarnya yang sedang bergema dalam diri kamu?" Langit hitam pekat. Ataukah, kaca tingkap bangunan YP ini yang sedia hitam?

"Nadi Umno"

"Maaf?"

"Eh, maksud saya...penulisan."

Di hadapannya kini seorang pensyarah wanita moden. Matanya bercelak biru. Kaca mata hitam tergantung di hujung dahi. Dan rambutnya perang terdedah. Menariknya, pensyarah ini adalah peminat orang muda.

"Jadi, kata kamu tadi, kamu tak berminat kursus ini?"

Sempat memandang sekilas Ustaz Faresyh, ia bersuara perlahan, "Saya...saya dipaksa datang."

Angin di luar bangunan menderu-deru. Saat ia menghempas tingkap kaca (memangnya ia sedia hitam?) itu, seakan wujud suara melolong yang mengerikan. Seperti pekikan syaitan. Tak lama kemudian, deraian hujan pula yang menghitamkan suasana temuduga kursus keusahawanan yang mulai terasa aneh.

"Baik. Jenis penulisan apakah yang menjadi kegemaran kamu?"

Ia menggerutu sejenak. Ah, barangkali ia tersilap langkah kerana terlalu berjujur. Tidakkah ini sangat janggal dan terasing? Ah perempuan ini; sememangnya penggemar orang muda! Sedikit lama ia mengatur kira, sebelum teragak membalas,

"Saya menyukai tema kemanusiaan... keanehan...  err, strange love.."

Ah, apa yang aku cakap ni! Sekali lagi ia tersedar, kejujurannnya adalah sebuah kebodohan.

" Baik. Saya berikan kamu sehelai kertas. Dan, sila tulis, apa yang sedang benar-benar bergema dan meraung di benak kamu. Tulislah, apa-apa sahaja. Saya berminat untuk membacanya."

" Saya.. saya tak rasa sekarang adalah suasana yang sesuai."

"Tak apa. Awak boleh keluar dari bilik ini dan duduk di mana saja yang buat awak rasa selesa untuk menulis. Saya akan tunggu hingga habis sesi temuduga yang lain."

Ia tak punya alasan lagi untuk terus berlama dalam bilik yang dingin dan seram itu. Sambil mengangkat punggung, ia tiba-tiba terkenangkan lintasan mimpinya di awal pagi jumaat itu.

Sebuah tsunami yang besar dan bergulung-gulung, sedang menghempas kapalnya di tengah lautan.

Belum lagi ia tahu, sesuatu yang lebih berkebetulan, nanti malamnya ia akan lebih terkejut melihat berita tentang tsunami besar yang meranap Jepun.

No comments: