Sunday, November 17, 2013

Catatan 13 Mac 2011

Saya tidak pasti di libari mana, tapi ketika itu saya sedang menaiki tangga. Dan, dia pula sedang menuruni tangga.

Ada silau mentari di belakangnya. Tak dapat saya tangkap penuh wajah gadis misteri itu. Tapi ada sesuatu dari sosoknya yang lansung memikat saya. Terutama pada beberapa buah buku yang sedang dipeluknya:

Daerah Zeni dan Hujan Pagi.

Kami berselisih. Dalam situasi yang sebegitu lekas, timbullah semacam desakan lansung dari jiwa untuk melontar tanya, sebelum ia lebih jauh lenyap menghilang di balik tangga. Antara waras dan tidak, dan juga kerana ketertarikan luar biasa saya pada kedua buah buku itu yang dimiliki oleh gadis yang unik pula cita rasanya, saya berpaling juga dan nekad menyapa,

" Err, buku tu, boleh...boleh saya pinjam lepas ni?"

Terhenti lansung langkah turun gadis misteri ini. Dia terpana sekejap, sebelum berpaling melemparkan senyuman termanis. Dalam tenang ia membalas,

" Awak sedang bermimpi."

Saya terkejut.

Melihat sekilas jam di tangan menunjuk angka 3 pagi.

 

No comments: