Monday, March 18, 2013

Baha Zain Sasterawan Negara ke-12





Berita yang 'mengejutkan' dari dunia sastera. Baha Zain dipertikaikan menerima gelaran SN ke-12 oleh SN Shahnon Ahmad.

Secara jujur, saya terlalu kerap menemui kumpulan-kumpulan puisi Baha Zain di kedai buku. Saya belek, saya teliti, dan, entah lah, memang saya lansung tak tertarik.

Saya bukanlah pakar bedah puisi tentunya. Tapi saya lekas sedar dan terghairah dengan puisi puisi yang memikat, memekat dan bersukat. Saya tidak 'merasainya' dalam baris baris puisi beliau.

Dan, secara peribadi — dari orang orang kecil saja — saya lebih senang memilih pemuisi lagenda, Suhaimi Haji Muhammad untuk dicalonkan sebagai Sasterawan Negara terlebih dahulu sebelum Baha Zain (kalau benar-benarlah tidak ada lagi yang lebih layak).

Saya bukan orang yang layak untuk mempertikai SN Baha Zain tentunya, namun tidak salah jika saya meletakkan pilihan tersendiri lebih atas dari beliau.

Juga tak lupa, ucapan tahniah sebesar-besarnya saya ucapkan untuk SN Baha Zain. 



 Suhaimi Haji Muhammad, penyair sufi dan surrealisme.

No comments: