Tuesday, March 26, 2013

Review 'Only Yesterday'


'Only Yesterday' adalah sesuatu yang biasa-biasa. Tidak ada masalah yang rumit; tidak ada plot yang berpusing-pusing; juga tidak ada magis yang aneh seperti filem-filem Studio Ghibli yang lain. (Kiki's Delivery Service, Spirited Away, Tales from Earthsea, juga Ponyo)

Dan, oleh perkara yang 'biasa-biasa' inilah, yang membuatkan aku menontonnya sambil mengelamun dan bernostalgia.

Sesuatu kenangan —lebih-lebih lagi di zaman kanak-kanak— tidak semestinya menggigit atau mencengkam; cukup dengan beberapa perlambangan yang tertentu, kita akan tersyahdu sendiri dengan situasi atau ransangan persekitaran yang tidak kita sangka-sangka mulanya.

Demikianlah Taeko, seorang gadis kota lewat 20-an yang bercadang untuk mencari 'sesuatu' yang berbeza dan bermatlamat. Semacam 'letih' dan terlalu selesa dengan kehidupannya di bandar Tokyo, Taeko berkira-kira untuk menghabiskan 10 hari cutinya di sebuah desa pedalaman dengan menaiki keretapi.

Dan, sejak mula perjalanannya dalam keretapi, hinggalah tempoh dia menetap sambil membantu keluarga petani, —dia benar-benar ingin merasai dan menghayati sendiri kehidupan petani-petani desa— Taeko semacam dikacaui malah terganggu dengan kenangan-kenangan zaman kecilnya.

Taeko yang kecil seakan-akan berjalan dan melintas di hadapannya. Ia terlihat sendiri pancaran-pancaran kenangan atau situasi yang sudah lama ia lupa, atau sengaja lupa; keinginan Taeko untuk 'pulang' ke desa kerana cemburu dengan rakan-rakannya yang menghabiskan masa cuti di kampung (sedang ia gadis kota sepenuhnya)  ;gosip-gosip cinta atau cinta monyetnya yang malu-malu; pengalaman kali pertama keluarganya memakan nenas —adegan yang sederhana ini digambarkan dengan sangat teliti dan mengesankan —; kenangan kali pertama dan terakhir ditampar oleh ayahnya yang pendiam dan tegas; juga kisah ragu-ragu seorang budak kecil yang selekeh dan selalu membulinya (ada bahasa isyaratnya tersendiri) — kesemua ini seolah-olah menuntut Taeko yang dewasa untuk lebih merenung dan mencari sendiri apakah sesuatu yang masih dianggap tidak 'selesai' dari zaman kanak-kanaknya.

Dan anehnya, kesemua persoalan dan tuntutan ini baru saja tumbuh dan terbangun dari kesan perjalanan fizikal dan spritualnya dari kota menuju ke desa.

Latar dan pelukisan lanskap filem ini, seperti filem-filem terbitan Studio Ghibli yang lain, sangat teliti dan memukau. Perincian dan pendetailan yang benar dan tampak realitas, semacam memberikan satu rasa nostalgia yang mendalam; aku sepertinya sangat akrab, atau pernah merasai lansung kesan berada di tempat tersebut. Paling jelas dan menjalar, tentunya kesan dari 'Whisper Of The Heart'.

Berdurasi hampir 2 jam, agak aneh untuk tidak terkesan dengan panjangnya filem ini. Ya, filem ini berjalan perlahan dan 'membosankan', namun bagi sesiapa yang mejumpai mood dan magisnya, maka akan merasai sendiri kesan realisme yang 'benar' dan 'biasa-biasa' ini.

26 Mac 2013




No comments: