Saturday, March 16, 2013

Kisah Tragis Wirawati Dunia


"...masih memakai jaket keselamatan, Rachel Corrie melutut sekurang-kurangnya 15 meter di hadapan jentolak, dan mula melambai-lambai tangannya dan menjerit, sebagaimana yang dilakukan berkali-kali oleh aktivis-aktivis ISM yang lain pada hari itu.

Apabila jentolak itu semakin menghampir, menyodok tanah-tanah tempat Rachel berdiri, dia memanjat longgokan runtuhan yang sedang ditolak oleh jentolak. Kepala dan batang tubuhnye jelas melampaui bilah jentolak, dan operator jentolak bersama pembantunya itu dengan jelas dapat melihat Rachel.

Walaubagaimana pun, jentolak itu terus mara, menyebabkan Rachel terundur, dan lenyap dari pandangan operator. Rachel cuba menyelamatkan diri, tetapi dengan cepat ditarik ke bawah jentolak. Kami berlari ke arah operator, dan melambaikan tangan kami dan mejerit. Namun, jentolak itu terus ke hadapan, sehingga Rachel sepenuhnya tertimbus di bawah jentolak. "

Saksi kejadian, Joe Carr.



16 Mac 2003 - 16 Mac 2013: genap 10 tahun pemergian Rachel Corrie, wirawati tanpa senjata yang dibunuh oleh Jentolak Israel.

No comments: