Monday, December 16, 2013

Cerita Damiettian


Tak ada yang mengerti tingkah lakunya.

Di tengah keramaian yang sebegini heboh, hanya dia yang mengecil di satu sudut. Adalah juga yang bertanya, menunjukkan sikap prihatin. Dalam suasana begini, tidak akanlah dia teransang untuk meluah.

Selesai keramaian, dia tidak pulang ke rumah. Dia ke rumah seorang kawan, yang juga pemimpin persatuan di sini. Oleh suasana yang dingin, dan hening, dia memulakan pengaduannya dalam tangis yang senyap.

Akuinya, dia sunyi.

Beberapa malam yang lalu, dia tidak tentu arah. Tak tahan berseorangan di rumah, dia keluar secara spontan, dan mencari-cari rumah kawan-kawan pelajar Malaysia. Aneh, selepas dia mengetuk-ngetuk pintu rumah mereka, atau menekan loceng, kemudiannya terus dia lari tergesa-gesa tanpa menunggu sesiapa membuka pintu.Tidak tahu apa motifnya.

Juga, dua hari yang lalu, tanpa sebarang perancangan atau putusan, dia merayau-rayau seorang diri. Hinggalah sampai ke Raksul Barr. Dalam musim sejuk begini, jarang orang berminat ke sana. Sedang melilau-lilau, ternampaklah dia sebuah gerai tepi jalan yang menjual 'stokin itik'. Dia teringat seorang kenalannya yang mengidamkan stokin khas musim shita' ini. Dia kemudian membelinya.

Esoknya, dia ke rumah kenalannya itu. Senyap-senyap tanpa disedari kenalannya, dia menggantungkan plastik berisi stokin itu di muka pintu, dan terus saja berlalu.

Ada seorang lagi kenalannya; sudah tidak bersemangat lagi untuk lulus imtihan. Oleh rasa belas dan keprihatinannya, puas ia memujuk dan cuba menaikkan semangatnya untuk terus belajar. Bermacam-macamlah cara dan pertolongan; ternyata motivasi adalah sesuatu yang misteri.

Terasalah ia semakin sesia.

Dan sunyi.
  

No comments: