Wednesday, December 25, 2013

Pasca PRU-13: Pandangan Peribadi

Pasca keputusan Pilihan Raya ke-13, saya mula terfikirkan pendekatan bersifat popular dan ekonomis saja tidak akan dapat menyedarkan kesuluruhan murbawan tentang kesedaran politik perubahan yang matang. Ada suatu fundamental yang tidak sihat, kabur, dan bersifat statik sudah mengakar kukuh di kedalaman jiwa mereka. Ada semacam keselesaan dan kegusaran untuk mempertahankan keselesaan itu dari sesuatu yang bersifat menceroboh dan menggugatnya.

Pertama-tamanya, tentu sekali berkaitan dengan kebangsaan dan perkauman. Ini tidak dapat dielakkan. Mana-mana majoriti bangsa Melayu akan mudah tersentuh bila dibayang-bayangkan tanahnya pada suatu hari nanti akan dirampas oleh entiti asing dan mereka bakal menjadi bangsa yang sekadar bergelandangan di bumi sendiri. Saya tidak menyalahkan mereka-mereka yang menjadi mangsa kepada propaganda ini. Saya suka meletakkan kesalahan ini kepada falsafah dasar pendidikan negara yang tidak mampu membenihkan rakyat-rakyat yang intelek, progresif, proaktif dan sentiasa kritis terhadap sesuatu isu, dasar, dan pemikiran kepada penyelesaian.

Saya tidak ingin lebih lanjut membicarakan isu perkauman, dari mana bermunculan fahaman ketaksuban ini, ejen-ejen yang menjadi penyuburannya, krisis identiti dan kegagalan melihat perbezaan secara yang sihat dan benar, peranan media massa, sikap pemimpin negara hingga ke akar umbi, atau keahlian dan dasar-dasar parti politik yang berteraskan bangsa.

Tindakan Pakatan Rakyat pasca PRU-13: Reaktif atau Proaktif?

Saya lebih berasa terpanggil untuk merenung, apakah sebenarnya yang perlu ditumpukan dan menjadi pemusatan Pakatan Rakyat untuk benar-benar mempengaruhi dan memperkukuh kedudukan dan kepercayaan mereka di mata murbawan keseluruhannya. Pendekatan siri-siri ceramah dan statistik atau manifesto ekonomi, juga pendedahan korupsi, ketirisan, penyalahgunaan wang, jentera, dan media massa yang bersifat popular dan sentiasa mendapat sambutan besar itu saya kira, masih tidak mencukupi dan menyeluruhi. Paling jauh, ia sekadar menyentuhi kelompok urban di kota-kota besar dan negeri-negeri maju.

Apakah tindakan Pakatan Rakyat pasca PRU-13? Adakah gerak kerja dan aktiviti kepolitikan mereka masih seputar dan berlegar-legar pada siri-siri ceramah, pendedahan skandal projek dan korup, dan siri-siri demonstrasi membantah apa-apa saja yang mereka tidak puas hati di jalan raya dan stadium? Apakah manifesto mereka masih berlingkaran dalam bulatan ekonomi popular dan kuasa pembelanjaan? Saya tidak mengecil-ngecilkan kesemua ini. Tidak, kesemua ini ada basisnya, wujud kekuatan dan keperluan kepadanya. Tapi ini saja masih tidak membatasi dan mewakili kesemua sisi murbawan yang berlainan taburan demografi, lingkungan persekitaran, latar pendidikan dan kelas-kelas sosial masing-masing.

Jika ingin berhujah bahawa murbawan bawahan terlalu kesulitan dengan status ekonomi negara yang tidak menentu, misalnya, dengan kenaikan harga barang-barang harian, harga minyak dan tol, yuran dan hutang pendidikan, ya ini memang membebankan, tapi cakap-cakap ini masih longgar dan mudah terlupakan jika disuguhkan keselesaan-keselesaan tertentu. Ketika kita mengeluh-ngeluh di kaunter super-market dengan skrin yang mencatatkan harga keseluruhan yang tidak releven, kita kemudiannya mula lupa kesemua hal tadi setelah masuk ke dalam kereta sederhana mewah yang berhawa dingin. Sampai di rumah, setelah mengasing-asing barang-barang yang dibeli, kita enak-enak pula bersantai di atas sofa tenggelam sambil menonton TV berskrin besar dan nipis yang beresolusi HD.

Memang wujud bebanan-bebanan tertentu yang perlu dipertanggungjawabkan pada kerajaan, namun tak mudah dinafikan bahawa mereka juga punya jasa dan peranan dalam menentukan keselesaan ekonomi sara-hidup kita. Berapa ramai, untuk lingkungan kondisi dan suasana masa kini yang punya pekerjaan yang mampu menyarakan mereka dengan sebuah rumah yang selesa di taman perumahan, dua-tiga buah kereta untuk suami dan isteri, juga dengan siri-siri perabot dan mesin-mesin yang berteknologi dan terkini?

Perlukah Revolusi yang radikal dan mendadak atas jenama politik kepartian?

Timbul isu ketidakpuashatian terhadap keputusan PRU-13 dari Pakatan Rakyat. Sesetengah pemimpin merasakan perlu melanjutkan momentum kemarahan dan bantahan ini dengan mengadakan siri-siri himpunan besar. Sesetengahnya lagi merasakan ketidakperluan ini; cukup saja  menerima kekalahan dengan dada yang terbuka. Masing-masing ada pendiriannya.

Bagi saya sendiri, keputusan PRU-13 ini secara basisnya, masih penterjemahan dari sikap dan pilihan politik rakyat Malaysia keseluruhannya. Kedua-dua komponen pakatan dan barisan masing-masing hanya berkelebihan kecil antara satu sama lain. Tidak banyak bezanya.

Dan, keputusan ini masih bertumpu kepada aspek politik yang bersifat popular dan perbincangan yang ringan dan segera. Tidak ada pandangan, diskusi, dan perdebatan yang bersifat menyeluruh kepada faktor pendidikan, kebudayaan, bahasa, perkembangan sosial, dan isu-isu marginal yang terpencil. Sikap kepartian, politik menyindir, penumpuan kepada aspek moral dan kekurangan lawan masih tetap menjadi bual-bual orang kebanyakan, kalau tidak pun dari segelintir pemimpin mereka sendiri. Orang politik masih tetap dilihat orang politik; Sikap dan tindak tanduknya bermotif keuntungan pada parti dan karier politiknya. Saya tidak menyalahkan kepimpinan sepenuhnya, tapi sikap dan kacamata orang bawahan masih tetap menilai politik sebagai entiti tunggal, tersendiri dan bersifat provokasi.

Dari hal inilah, saya mengandaikan, jika terjadi revolusi atau pertukaran kerajaan sekalipun, kesedaran politik baru masih tidak mencapai tahap memuaskan. Politik atas jenama kepartian, ceramah, himpunan dan demonstrasi yang bersifat anti-establishment dan sering memberontak harus dikendurkan, atau paling tidak, ditemukan dan didiskusikan secara bersemuka dan sihat.

Pendidikan sebagai langkah permulaan kepada Politik Baru.

Di sinilah peranan pendidikan, sekurang-sekurangnya menurut saya, perlu berada di tingkat yang teratas dalam dunia politik baru. Nilai-nilai demokrasi, kematangan dan keterbukaan hanya akan terlahirkan dari pendidikan yang mencorakkan ethical revolution, kesedaran kuasa memilih, dan pemahaman yang sebenar pada makna kebebasan berfikir, membuat dan mencabar keputusan.

Barisan Nasional perlu melenyapkan politik menakut-nakutkan, mengugut dan menyuruh rakyat mengenang jasa budi mereka. Pakatan Rakyat akan lebih terhormat jika...


[Artikel separa siap dan masih bergantungan semenjak Jun lalu.]



No comments: