Friday, March 13, 2015

Adrift In Tokyo: Berjalan dan Bergurau Senda dengan Tragedi

Takemura terkenang waktu ia kecil dulu, ketika ayahnya pernah berjanji, ia akan membawa Takemura bersama-sama menaiki roller coster. Janji itu tak pernah kesampaian, kerana ayahnya telah pun lari dari rumah sebelum pada itu.

" If I rode with my dad," keluh Takemura, "would I be different?"

Sambil menghembus asap rokok di beranda bilik hotel, Takemura terus mengenang-ngenang nasib malang dirinya yang sering berhutang dan tak pernah dipeduli orang.

Setiap manusia memang ada pengalaman sebegini. Kita suka membelek kisah-kisah lama tentang pengalaman atau pilihan-pilihan hidup yang kita lalui, samada besar atau kecil, sengaja atau tidak. Kita bertanya-tanya jika kita memilih atau mengalami itu dan bukan ini, mungkin kita sudah berbeza sekarang. Mungkin kita lebih bahagia. Mungkin. Asalkan kita tidak sesengsara sekarang.

'Adrift In Tokyo' sebenarnya sarat dengan tragedi. Suami bunuh isteri. Anak ditinggal ibu bapa. Pelajar kolej yang sudah masuk tahun ke lapan pengajian. Pulak tu berhutang.

Tapi, jika tragedi-tragedi ini dibayangkan secara bersahaja, santai dan penuh jenaka-jenaka yang tenang (atau aneh), apakah masih menghairankan kalau kita kata bahawa hidup sememangnya terlalu indah?


No comments: