Wednesday, March 18, 2015

Puty Hill - Nota Terjemah

* Dengan cara yang jarang-jarang dilihat, "Putty Hill" memperkatakan segala yang dapat diceritakan dalam beberapa hari kehidupan watak-watak filem ini dengan memperlihatkan tidak terlalu banyak. Dengan kehidupan yang tampak sia-sia, maka kematian menjadi sesuatu yang tidak bererti.

Filem ini mengambil latar pinggir bandar Baltimore, menyaksikan kematian seorang lelaki muda, Cory akibat overdose. Kita tidak akan bertemunya, meskipun kita dapat lihat potretnya di majlis memperingati si mati. Potret itu sendiri tidak menceritakan apa-apa kepada kita. Keluarga dan rakan-rakannya berkumpul di majlis itu, dan kita menemui mereka dalam momen-momen yang tidak berstruktur yang menceritakan kepada kita tentang diri mereka sendiri tetapi sedikit saja tentang si Cory.

Kebenaran yang menyakitkan, tiada siapa yang mengenal rapat si Cory. Sedikit saja wujud rasa simpati dan sayang, bahkan dari kekasihnya sendiri yang terlihat senyap.

* Putty Hill tidak bermaksud untuk menyingkapi kemiskinan, tidak mensensasikan atau memerah keluar situasi buruk mereka dengan harapan untuk menciptakan drama yang memberikan impak. Filem ini nyata dan realistik.

Ini bukanlah sebuah filem yang cuba untuk mengejutkan penonton dengan realisme yang melampau-lampau tentang "bagaimanakah kehidupan berjalan pada sisi yang lain" daripada garis-garis kemiskinan; ianya bukanlah tentang dadah, keganasan atau kekotoran.

Sebaliknya, Putty Hills adalah sebuah filem yang menunjukkan sekumpulan manusia yang menjalani kehidupan sebagaimana yang biasa mereka lalui berdasarkan pengetahuan sedia ada. Benar, sesetengah perkara terlihat gelap, sesetengahnya tampak cekal, juga sedih... tetapi di sisi lain mereka juga manusia, seperti yang lain, dengan kemampuan untuk berkasih sayang dan saling memahami.

Putty Hills adalah contoh terbaik yang dapat kita lihat untuk sebuah hasil seni menunjukkan kehidupan sebenar kelas pekerja dengan penuh realisme sekaligus penuh rasa hormat. Ianya bukan tentang moral, atau politik, juga bukan ingin menyentakkan. Pada lensa kamera, apa yang kita lihat ialah "kehidupan", dengan segala ketidaksempurnaan, masalah-masalah, dan kecantikan yang terjaga.


* Untuk memulakan perbandingan dengan Winter Bone: Persamaan kedua-duanya yang non-literal. Saya mengamati pemandangan manusianya, rumah mereka, cara mereka menjalani kehidupan secara umum. Perbezaan ketara dengan Winter Bone adalah tiada apa yang benar-benar berlaku di dalam Putty Hill.

Kita menyaksikan siri-siri perbualan yang tak bermakna, dimulakan dengan "How are you", "good", dan sebagainya, tetapi berakhir tidak lama selepas itu dengan tiada hal-hal yang penting untuk diingati. Saya menyedari pembukaan perbualan sedemikian sesuatu yang biasa, tetapi apa yang mengikuti selepas itu benar-benar kosong.


 * Filem ini tidak memberikan apa-apa fakta yang jelas tentang si mati, selain dari overdose. Hubungan dengan si penemubual juga tidak jelas. Selain dari fakta-fakta kecil yang menunjukkan mereka sebagai saudara atau rakan sekolah kepada si mati, ia tidak menyingkapi lansung tentang bagaimana mereka bersama-sama, dan samada mereka melihat apa-apa petunjuk yang menyebabkan si mati sengaja overdose. Kekurangan info ini memang tampak disengajakan, dan bertujuan untuk menjadi teras mesej: tiada siapa yang mengetahui punca sebenar kematian si mati.

* Kini saya mula jelas dan mengerti bahawa ianya adalah tentang atmosfera di sekeliling pengebumian yang mencetuskan ledakan emosi, dan bukan kerana sesetengah kawan baik yang meninggal.

* Pada asasnya, saya telah bersedia untuk mencintai filem ini. Saya tiada masalah dengan filem yang perlahan atau tiada plot dan saya sendiri menyukai beberapa filem art-house lain yang punya rating IMDB yang rendah.

Jadi di manakah dosa filem ini?

Akal manusia adalah mesin pencerita. Kita mengedit dan memotong kecil memori-memori demi menghasilkan cerita yang lebih memikat dari realiti sebenar yang terjadi. Cerita yang pada asalnya tidak begitu jelas tulen dan kebenaran sisinya, telah berubah menjadi sebuah *cerita yang lebih dramatik dan mengesankan* oleh ketentuan akal mereka sendiri.

Masalah yang timbul dari Putty Hill adalah kerana ia terlalu terdesak untuk mengelakkan "Cerita" hingga ia benar-benar telah keluar lansung dari jalan dan malah mengelak (huruf kecil-c) "cerita". Ini menjadikan filem ini tidak realistik, dan memanipulasikan demi mengelak pengkisahan.

Berdasarkan rating IMDB, saya fikir ramai penonton-penonton lain yang menyukai unsur-unsur art-house, tetapi mempunyai masalah yang sama, walaupun mereka tidak boleh menunjukkan dengan tepat apa yang sebenarnya telah hilang.

Kelihatan filem ini akan kekal menjadi kegemaran sebilangan penonton yang pintar, tetapi masih tetap tidak memuaskan bagi majoriti besar, sesiapa saja, yang meminta sekurang-kurangnya "cerita" kecil dari sebuah filem yang berupa alami  dan natural.

* Scene kegemaran saya adalah ketika beberapa gadis yang sedang bersantai di dalam rumah. Mereka mempunyai terlalu banyak masa di tangan mereka dan berbual-bual secara perlahan sesama mereka tentang hal-hal yang tidak penting atau jelas sambil berehat di atas tilam yang usang.


No comments: