Tuesday, March 17, 2015

Aku yang Lost In Translation

Sehari suntuk berjalan hari dari Dumyat ke Kaherah dan ke Dumyat, aku rasa macam watak dalam Lost in Translation. Hanya aku, seorang diri, yang tercampak di tengah tengah lautan orang Mesir. Kau bayang kamera yang berpusing-pusing keliling aku dengan kerumunan manusia besar di tengah kota Ramsis dengan segala macam kenderaan dan papan iklan. (Menonton Fight Club membuat aku benci dengan papan iklan)

Kalau Scarlet Johansen yang sedang keasingan di tengah-tengah metropolitan Tokyo yang amat canggih dan bersih, maka aku pula sedang menderita dan pening mabuk dengan debu asap, peel-peel arab dan deretan bangunan kuning yang sendat dan usang. Kalau Scarlet Johansen hampir-hampir kehilangan hubungan dengan manusia di tempat asing, maka aku sedikit bertuah, sekurang-kurangnya, masih dapat sembang sikit-sikit dengan beberapa orang Mesir sepanjang perjalanan.

Tapi, hanyut di tengah-tengah kerumunan orang arab sebenarnya lebih tenang dari melihat bersepahnya manusia berwajah asia di Hayyu Sabi'e. Sebab aku dah terlalu berlama di Dumyat, maka menjadi minoriti kecil di tengah pekan kecil buat kita rasa satu perasaan istimewa.

Juga sebab sudah bertahun-tahun di sini, aku dah sampai tahap jadi malas nak gaduh dengan arab yang kaki kelentong. Senior ke junior, kalau dah Mesir memang Mesir, tetap juga kena tipu. Aku sedar sangat kena kelentong dengan penjual coklat atas bas, tapi aku mengalah saja. Bodoh memanglah bodoh, tapi aku hanya boleh pikir lantak kaulah, sebab memang negara islam biasa perangai mundur sebeginipun. Konon nak revolusi, tapi perangai tak revolusi sekali.

Pengajaran yang aku dapat dari perjalanan – jangan lagi pernah terpikir untuk pergi hari ke Kaherah. Juga, jangan pernah pikir untuk bernostalgia dengan Kaherah. Aku benci kota ini.

No comments: