Monday, April 13, 2015

Keindahan Mempercayai Kejaiban.

Ustazah Ramiza, antara pesannya yang masih aku ingat sebelum datang Mesir, kata dia, duduk di sana nanti jangan selalu lepas mulut. Apa yang kita cakap, benda itu la yang akan jadi nanti. Kalau kita asyik gurau-gurau nak kahwin sana, silap-silap memang itu yang akan jadi. Sebab Mesir tu bumi mustajab. Aku ingat betul pesan ni, sebab sikit sebanyak bunyinya menakutkan. Dan memang Ustazah target aku pun secara khusus, padahal yang berjumpa mintak nasihat ada dalam tujuh lapan orang.

Tahun ke tujuh selepas nasihat Ustazah Ramiza, selepas berkali-kali proses bentuk diri terjadi, berulang, dan berubah, aku kini lebih paham yang ianya sekadar mitos. Sebab kalau Mesir bumi anbiya' sebagai alasan, tak bermaksud sini tempat paling dekat atau paling didengar doanya oleh tuhan. Kalau tuhan bermaksud untuk mengkhususkan satu-satu tempat yang mustajab doanya, maka malanglah penghuni-penghuni bumi di tempat lain yang tak berkesempatan ke tempat yang sakral sebegini. Orang-orang Mesir pun, entah terlalu banyak sangat doanya tapi negara dan mentalitinya masih tak kemana juga. Pasang quran memanjang tapi kebersihan tak pernah terjaga.

 Pokoknya bukan doa (angan-angan) itu yang tertinggi, tapi idea dan tindakan. Tak bermaksud aku perkecil doa, sebab fitrah manusia sentiasa ada suara terdalam yang terus meminta-meminta dan berharap akan keajaiban. Berharap kepada siapa? Kuasa misteri. Biar atheis sekalipun, pasti ada suara kecil yang terus menagih harapan terhadap kuasa misteri yang di luar rasional ini.

Sebenarnya pun, aku tetap memberi hormat kepada Ustazah Ramiza kalau sekalipun ia memegang tanggapan ini secara bulat-bulat. Mempercayai dan berharap dengan sesuatu keajaiban, walaupun tampak kurang rasional, adalah satu bentuk keimanan, sekurang-kurangnya menurut Tarkovsky. Tiada yang paling indah dalam hidup manusia selain mempercayai dan terus berharap kepada miracle.

No comments: