Tuesday, April 14, 2015

Realiti

Aku tonton filem. Banyak filem. Aku suka tentang kehidupan, tentang kesedaran manusia dalam menanggapi nilainya. Walaupun karektar-karektar dalam filem tidak real, tidak nyata. Tapi aku sedar, aku dapat menikmati pelbagai cara hidup.

Selalu orang sekeliling berkata dengan angkuh dan yakin, yang kita tak paham realiti. Yang kita hanya orang luar yang terlepas dari sentuhan realiti sebenar. Terutama dari orang luar yang sekadar memerhati cara orang berhidup melalui pengantaraan filem. Tapi kadang-kadang, bila kita sendiri berada dalam realiti tersebut, kita lebih tidak sedar bagaimana kita menjalani hidup. Kita hilang keghairahan, sifat ingin tahu. Kita hilang sisi pandang hidup dari jarak dekat, seperti kita hilang arah dalam keramaian manusia.

Seorang seniman akan lebih tumpul jika ia tidak menjarakkan diri dari persekitaran dan keindahan yang ingin dirakam. Seorang penulis lebih waras ketika menulis tentang tanah airnya dari negara asing.

Filem adalah pantulan realiti, sebagaimana medium-medium seni yang lain. Dan pantulan, seperti yang aku percaya, adalah cara yang paling baik untuk kita merasa dan menikmati keindahan dari realiti yang mentah dan sulit dikesani.

No comments: