Friday, April 24, 2015

The Straight Story (1999)

1. Alvin Straight : You don't think about getting old when you're young... you shouldn't.
Cyclist : Must be something good about gettin' old?
Alvin Straight : Well I can't imagine anything good about being blind and lame at the 
same time but, still at my age I've seen about all that life has to dish out. I know to separate the wheat from the chaff, and let the small stuff fall away.
Cyclist : So, uh, what's the worst part about being old, Alvin?
Alvin Straight : Well, the worst part of being old is rememberin' when you was young.

2. Pertama, aku suka road-movie film. Kedua, aku suka cerita orang tua. Sebab orang tua adalah orang yang paling bijak dalam membaca kehidupan. Kematangan mereka menjalani tragedi adalah sesuatu yang paling indah dan mengispirasi. Alvin Straight adalah orang tua yang berjiwa sederhana dan paling tepat untuk diangkat sebagai contoh terunggul seorang manusia.

3. Dengan jet atau kapal terbang, kita mampu berjalan dan mengembara ke sebelah dunia yang lain dalam masa sehari. Tapi apa nikmatnya perjalanan kalau terlalu sekejap sampai ke destinasi? Alvin Straight membuktikan, bahawa, dengan hanya mengembara menggunakan mesin pemotong rumput yang bergerak dengan kelajuan 8KM sehari, kita boleh mengalami suatu perjalanan yang paling indah yang melibatkan fizikal dan spritual.

4. Aku rasa Tuhan sendiri menikmati keindahan The Straigth Story. Kerana aku percaya, tujuan ia menciptakan manusia adalah semata untuk melihat bagaimana kita berhidup dan punya kesedaran tentang kehidupan itu sendiri. Alvin Straight adalah contoh terbaik bagaimana kita mewujudkan dan menikmati kesedaran sebegini. Kalau Tuhan ingin bersabda kepada manusia, maka tidaklah hairan jika ia mewajibkan setiap orang menonton filem ini. Tiada yang paling indah selain melihat akhir kehidupan manusia yang ingin berdamai setelah kemarahan, dendam dan dosa yang begitu lama.

5. Alvin Straight : Anger, vanity, you mix that together with liquor, you've got two brothers that haven't spoken in ten years. Ah, whatever it was that made me and Lyle so mad... don't matter anymore. I want to make peace, I want to sit with him, look up at the stars... like we used to do, so long ago.

6. Lyle Straight, Alvin's Brother : Did you ride that thing (mesin pemotong rumput) all the way out here to see me?
Alvin Straight : I did, Lyle.

7. Tuhan pasti bangga, sangat bangga. Alvin Straight barangkali adalah 
— salah satu  ciptaan terbaiknya.

8. Indah. Ini adalah kali kelima aku ulang perkataan ini.

No comments: