Saturday, April 27, 2013

"Aiyya, mengapa tulis macam susah?" Kah kah kah.




Pak Samad tidak pernah terlewat. Yang berbeza cumalah terang dan sembunyinya. Bacalah dalam mana-mana puisi Bapak pun — dalam dekad yang lama atau baru — tetap tersisip kritikan-kritikan atau saranan-saranan tertentu, yang membawa sentuhan-sentuhan kemanusiaan dan kedamaian, malah turut syahdu mengajak kita untuk lebih mengasihi bendera.

Namun, dengan kencangnya angin gusar ribut politik yang keras, segala-segalanya tidak lagi wajar untuk ditamsilkan. Dekad baru yang bergelora ini menuntut Bapak untuk lebih 'jelas' dan berterus-terang. Dan ternyata, inilah jalan terbaiknya.

Setelah lama bermuka-muka di atas kertas dan buku, Pak Samad kini ternyata bersedia untuk lebih tampil di mana-mana; baik di atas pentas ceramah, juga di tengah jalan raya, malah Bapak turut tidak 'malu' untuk cergas dan kelihatan muda di laman sosial dengan puisi-puisi semasa.

Kini, tanyalah mana-mana orang muda pun, siapa lagi yang masih tidak kenal akan 'orang tua' yang berjanggut putih dan tangkas berpuisi ini. Jika masih ada yang gusar dengan bangsa Melayunya, kalau sajalah kalian sedar betapa lebih besar dan gamamnya kegusaran Bapak akan hala tuju negara untuk generasi pelapisnya. 

Kerana beliau bukan hanya sekadar orang tua; Beliau adalah 'Orang Tua dari Sejarah'.


(Sedang leka menekun puisi 'Mengenangmu, Iqbal')

No comments: