Tuesday, April 2, 2013

Cerkas Drama Melayu


Joni membuka laci meja. Matanya terpandang bekas simpanan cd lama. Joni renung lama-lama sebelum bercadang membawanya keluar. Tertulis di muka CD, 'Cerita Melayu Drama'.

Entah mana mulanya, Joni tiba-tiba tergerak untuk memasangnya di laptop. Juga entah bagaimana, dari dasar hatinya paling dalam, Joni semacam bertekad sunguh-sungguh untuk menyelesaikan paling kurang satu drama melayu dalam CD itu.

Padahal semua sedia tahu betapa tak sebulunya Joni dengan drama melayu. 'Persis tahi', katanya dulu.

CD pertama dimasukkan. Joni cuba menyalin ke folder lain. Dalam benaknya benar-benar ada tekad yang membara: Aku akan habiskan satu cerita, aku akan habiskan satu cerita. Biar setahi manapun cerita tu.

Demikian Joni mengukuhkan azam.

Belum sempat menyalin sepenuhnya file cerita, laptop Joni tiba-tiba jem. Ah, CD lama, dengus Joni. Joni membuang CD pertama dari laptop, memasukkannya kembali ke bekas simpanan, dan mengambil CD 'Cerita Melayu Drama' ke dua untuk dimainkan. Demikian tabahnya Joni.

Kali ini penyalinan sempurna dan berjalan lancar. Joni memilih dan membuka satu file cerita: Meniti Kasih. Joni mengemaskan duduknya. Dua biji bantal disandarkan ke belakang untuk kedudukan yang rehat dan selesa. Kedua-dua tanganya kemas memeluk lutut yang bersilang. Aku akan habiskan cerita ni, aku akan habiskan cerita ni. Joni benar-benar bersedia.

Pemain GOM mula menayangkan adegan sebuah motor besar di tengah-tengah jalan raya kota metroplitan di waktu malam. Cerita berjalan...

Joni mula diserang gelisah.


" Kenapa boleh luka macam ni? Daniel bergaduh ke?" Tan Sri entah berantah menegur anak mudanya yang sedang dirawat emaknya.

" Siapa yang ajar Daniel bergaduh ni, hah? Dalam keluarga papa tak ada orang nak jadi gangster"

"Jadi selama ni, Daniel bukan keluarga papa la kan." Anak muda itu memulakan pemberontakannya. " Because pa, setahu Daniel keluarga itu sentiasa bersama kan. Selama ni papa kat mana? Selama ni Daniel diam, bla bla bla.............. I cannot accept this anymore!"

Anak muda yang bernama Daniel terasa puas menghambur ketidakpuashatiannya dan terus berlari ke luar rumah. Tan Sri entah berantah mengurut-urut dadanya. Ia tiba-tiba diserang sakit jantung.

Celaka, skrip lama. Macam drama pentas sekolah menengah!

Joni sudah tak boleh duduk diam lagi. Tangannya terus bergerak serta merta menekan ikon pangkah. Joni membuka tag baru dalam tetingkap Mozilla dan kembali melayan Facebook.

Keadaan kembali seperti sediakala.


No comments: