Thursday, April 25, 2013

Fanatik Orang Melayu






Terlalu sering mereka-mereka yang berhujah tentang 'survival Melayu' menyogokkan contoh Lee Kuan Yew dan Melayu Singapura. Kata mereka, anak Melayu dianak tiri, didiskriminasi, ditipu dan sebagainya.

Ingin saya lampirkan sedikit hasil tulisan Faisal Tehrani, ketika membincangkan tentang faktor tragedi 13 Mei dari filem Tanda Putera:

"Satu faktor yang jarang disentuh oleh dokumen sejarah ialah terbitnya fahaman Melayu yang keterlaluan. Sejak Ogos 1964, terdapat dokumen menunjukkan Singapura telah merungut meminta Kuala Lumpur melakukan sesuatu untuk membendung fanatisme ini. Menurut Nor Azlah Sham Rambely dan Teo Kok Seong (2012: 38), pelampau Melayu telah merancang untuk menghapuskan parti PAP di Singapura dengan cara ganas. Pelampau Melayu ini juga berhasrat mendirikan Greater Malaysia yang merangkumi Indonesia. Elemen kemelampauan ini diwakili oleh Singapore Malay Action Committee yang ditajai UMNO. Dalam masa yang sama, fahaman kemelampauan Melayu ini mendapat bantuan Perkhidmatan Perisik Indonesia. Ledakan perkauman di Singapura ini menjadi semakin keras pada 1 April 1965 di mana pada Julai 1966, pasukan ISD Singapura telah menyatakan untuk mengambil tindakan terhadap pelampau Melayu di Singapura yang antara lain adalah ahli UMNO".

Benarlah seperti kata Ustaz Hasrizal, "Perkauman apabila dihadapkan perkauman, bergaduh dan saling buruk sangka sepanjang masa."

Jadikan sejarah Singapura sebagai satu pencerahan, bukan untuk kita lebih takut dan teragak-agak, namun lebih yakin dan berani mencantas prejudisme dan fanatisme kemelayuan yang tidak menawarkan penyelesaian ini.

No comments: