Friday, April 19, 2013

Haru



Saya sering cair dan terharu dengan puisi ini. Penyampaiannya tegas dan beralun-alun. Iramanya sesuatu yang baru dan jarang-jarang; seperti resapan melodi padang pasir dan sekaligus tampak wajah keagamaannya. Bahasanya larik dan puitis, dengan diksi yang 'melekat' dan pekat. Segalanya terlihat sempurna dengan latar muzik klise Kitaro yang, cantiknya, mengalir bersama-sama pendeklamasian puisi ini.

Saya terharu. Dan cemburu.

Bukan saya tidak berusaha ke arah itu; menulis puisi dekoratif yang berbunga-bunga dan enak didendang. Cuma saya rasa tipikal puisi sebegini bukan untuk saya. Saya lebih menyukai gumpalan-gumpalan imej dan kabus-kabus simbolisme. Namun, kerana terlalu indah dan meresapnya, saya tetap jadi cemburu dengan kemampuan dan ketinggian penyair muda ini; penyair yang hampir sebaya saya. Atau tepatnya, setahun tua atas saya.

Saya sering berasa aneh sendiri, atau, terkadang-kadang meremang ketika membaca puisinya. Mana mungkin, seorang yang muda sebegini, tampak begitu veteren dan penuh matang dalam memilih dan menyusun setiap baris puisinya. Untuk memilih dan mengumpul setiap diksi kekata yang sepekat dan sepadu ini, malah penuh dengan nilai-nilai estetika, saya kira perlu pengalaman dan kematangan yang bertahun-tahun bahkan berterusan. Jadi, dengan mudah, atau secara melepas diri, saya menggelarkan ketinggian ia sebagai: Genius.

Saya mengenali ia secara kabur-kabur. Tidak pernah bertembungnya secara terus-terus. Barangkali, kami hanya sekadar berkongsi lingkungan persekitaran pendidikan atau kawan-kawan yang sama-sama kami kenal. Paling-paling hampir, kami pernah berbalas-balas pesanan dalam YM. Lama dulu ketika sebelum pilihan raya ke-12, ketika ia sedang bersiap-siap menyambung pelajaran ke Morocco.

Jika punya masa, singgalah ke blog peribadi beliau : http://inskripsiabdi.wordpress.com/
   

  

No comments: