Tuesday, January 28, 2014

Catatan 18 April 2013

Aku mula lelap sekitar 5 pagi. Dan tersedar pukul 2 petang. Kesan mengantuk terlalu tebal, maka aku menambahkan satu lagi anak bantal; untuk lebih selesa menyandarkan kepala, supaya posisi baring tidak terlalu rendah.

Kembali menyambung lena.

Kali berikutnya aku terjaga, jam sudah menunjukkan angka 3:30 petang. Aku cuba mengingat-ingat tempoh waktu tidur - kebiasaan yang rutin aku lakukan jika pertama kali bangkit.

Lapan, sembilan... sepuluh jam setengah. Memangnya, kali ini agak lama dari biasa.

Dalam duduk yang separuh baring, aku kalihkan mata yang masih berat, menyeluruhi segenap ruang bilik. Suasananya gelap dari biasa. Memang ada "langsir" yang membalut penuh kaca jendela, namun tetap kedapatan suram-suram cahaya petang yang menembus. Kali ini suramnya lain benar; terlalu gelap dan hiba. Seakan wujud pengaruh keremang-remangan waktu senja.

Aku singkapkan "langsir" dan membuka jendela. Dalam ruang yang terbatas di celah-celah bangunan flat yang bertingkat, aku cuba mendongak atas. Langit murung. Air menitik sedikit renyai-renyai. Angin dingin meniup dari celah-celah lorong.

'Hujan', desis aku.  

'Di hujung bulan April'.


No comments: