Tuesday, January 21, 2014

Catatan 4 April 2013

Seminggu ini, kerap sekali ribut angin yang kencang dan menyeramkan. Di luar tingkap begitu jelas kesan pusaran angin yang kasar dan menerbangkan segala.

Tingkap yang terkunci meronta-ronta untuk dibuka; Pintu bilik entah berapa kali terbuka dan tertutup secara mendadak dan berdentum; Jendela kecil di dapur yang kerap berlaga-laga dengan dinding; kesemua ini lekas menciptakan kesan gelisah dan tidak tenteram.

Suasana cukup menyeramkan dan berkecamuk. Aku yang tersenyap tak terberdaya oleh keresahan, mula terkhayal-khayalkan hal-hal yang ngeri. Dan mati. Aku kini membayangkan dunia akhir waktu yang bakal musnah dan penuh kehuru-haraan.

Mati.

Kesemua isi dunia akan menjerit-jerit, memekik-mekik, sebelum ditimpa pusaran angin yang menghuru-harakan dan kemudiannya mati bergelimpangan. Aku termasuk di antara mereka yang mati. Aku melihat sekujur jasad aku di antara mereka-mereka yang mati itu. Dunia musnah oleh ribut dan pusaran angin dahsyat yang mematikan segala yang di atasnya. Angin yang pada mulanya sekadar meribut dan berpusar menghentam kaca-kaca tingkap, membuka pintu bilik dan menutupnya secara mendadak dan berdentum, juga angin yang menghentak-hentakkan jendela kecil di dapur dengan dindingnya, angin itulah yang akhirnya yang berpusar-pusaran dalam kengerian yang kasar dan ganas, mematikan segala yang berada di muka perut bumi.

Aku juga di antara mereka yang bergelimpangan mati itu.

Aku yang mati.

Dan akan menghadap Tuhan -Yang -Tidak -Terungkap - Namanya itu dalam keadaan sangat berdosa dan penuh tidak bersedia.

Mati.

No comments: