Sunday, January 19, 2014

Manchester Totok

Aku kan penyokong Manchester United. Bila ada group penyokong Man u dari Malaysia, aku joinlah. Bila dah dua tiga bulan turut serta, peh, aku ingat bosan gila group gini. Semuanya satu kepala. Sudahlah tak ada analisis mendalam tentang taktikal ke, pemilihan pemain, falsafah bola, corak permainan, dll. Fanatik membabi buta tak payah cakaplah. 75 peratus menyokong tak tentu hala tak tahu akal punca. Bila orang buat kritikan, dikatanya hanya tahu mengutuk, peminat lalang, glory hunter, tak setia kepada pengurus bla bla bla..

Jadinya bergembiralah sesama kelompok mereka berbincang hal-hal yang enak dan sederhana. Ketika orang-orang di eropah sana giat mengulang kaji statistik dan mengintepretasikan apa yang biasa  orang anggap kebetulan, membaca variasi dan tipikal taktik menyerang atau bertahan, membahas pelbagai falsafah permainan, menyarankan kesinambungan pemain muda untuk masa depan, kita pulak di Malaysia masih syok sendiri berbincang hal-hal remeh temeh seperti stail rambut dan fesyen pemain, bot-bot baru, gosip-gosip liar kehidupan peribadi mereka, kereta baru, dah sain kontrak ke belum, gaji dapat berapa, dah buat anak sebelum kahwin dulu ke apa...

Bapak bosan!

Sekarang bila aku kenang-kenang kelesuan berwihdatul mazhab ini, barulah aku terfikir kebijaksanaan Yang Tertinggi menciptakan kepelbagaian pemikiran di atas muka bumi ini.

Dan bila memikirkan Manchester United yang kian bosan dan tidak menarik semenjak dua ini, aku ingat nak jugak bertukar mazhab menyokong kelab Bayern Munchen yang gagah perkasa tu.

No comments: